Nieuwsbericht

  • NL-ix introduceert real-time latency-statistieken via Network Health Monitor

    6 februari 2018

    NL-ix, de pan-Europese Interconnect Exchange, introduceert de Network Health Monitor. Daarmee zet het een belangrijke stap vooruit met de automatisering van zijn datacenter-, cloud- en connectiviteitsdiensten. De nieuwe tool is beschikbaar via www.nl-ix.net en biedt gebruikers aan de hand van kleurcoderingen een indicatie van de status van netwerken die de belangrijkste grootstedelijke gebieden van Europa met elkaar verbinden. Hiervoor wordt gebruikgemaakt van verzamelde point-to-pointdata die om de vijf minuten wordt ververst.

    De functionaliteit is gebaseerd op MetroNID-voorzieningen die zijn geïnstalleerd binnen alle belangrijke nodes van het Europese metronetwerk van NL-ix. Deze pingen elkaar elke 5 seconden. De resulterende data wordt verzameld in het Network Operations Centre van NL-ix en vervolgens weergegeven op een kaart van Europa. Gebruikers krijgen daarop een overzicht te zien van de Round Trip Delays (RTD’s) voor de laatste vijf minuten met groene (gezond), gele (grensgeval) en rode (actie vereist) statuscodes die worden afgezet tegen de berekende ITU-T Y, 1731 ETH-DM gebaseerde Round Trip Delays. De Network Health Monitor stelt hen daarnaast in staat om in real time te zien of er sprake is van onregelmatigheden en waar die zich voordoen. Beheerders en technici kunnen de latency voor een specifieke stad aflezen en verstoringen isoleren en daar actie op ondernemen.

    “We zijn uit op complete transparantie. We willen dat klanten weten dat onze claim van een stabiel , low latency netwerk op feiten is gebaseerd. Dat kun je nu in real time zien”, zegt Jan Hoogenboom, de oprichter van NL-ix. “De beweegreden achter het bieden van deze transparantie is de overgang naar een connected wereld. NL-ix is de grootste interconnection-specialist van Europa, dus het is niet meer dan logisch dat we een pioniersrol vervullen.”

    “We bieden 9 ms van Amsterdam naar Parijs, 6 ms van Amsterdam naar Frankfurt en 35 ms van Marseille naar Stockholm. En dat kunnen we nu met harde data ondersteunen”, zegt Jan Paul Dekker, de CTO van NL-ix. “Dit sluit aan op onze doelstelling om onze systemen en processen voor klanten open te stellen en hen meer informatie, meer automatisering en meer grip te bieden. Het is ook een belangrijke stap in ons onophoudelijke streven om onze RTD’s verder te verbeteren. Hiermee gaan we een dialoog met onze klanten aan over de gebieden waar verdere verbetering nodig is.”

    Tools van NL-ix

    Naast de Network Health Monitor biedt NL-ix klanten een geavanceerd Route Server Dashboard. Deze overzichtstool automatiseert de aanvraag en inrichting van peering-verbindingen. Daarnaast kunnen klanten gebruikmaken van een gebruiksvriendelijke applicatie waarmee ze online de latency kunnen raadplegen, locaties en providers kunnen selecteren en geavanceerde interconnection-oplossingen kunnen aanvragen, configureren en opschalen.

Met dank aan onze relaties

De plaatsing van dit nieuwsbericht is mogelijk gemaakt door de relaties van the Client Side. Wij vragen daarom ook uw aandacht voor hun nieuwsberichten.

Over the Client Side

the Client Side is het platform voor de digitale infrastructuur sector.

alpha Publieke alpha-versie