• Energiezuinige colocatie datacenter aanbieder EvoSwitch viert 10-jarige mijlpaal met metamorfose corporate merkidentiteit

14 november 2017

EvoSwitch, een Nederlandse aanbieder van colocatie datacenters in Europa en de Verenigde Staten, met EvoSwitch OpenCloud als eigen cloud interconnectie platform, viert zijn 10-jarige bestaan met een zojuist afgeronde metamorfose voor de corporate merkidentiteit, de eerste in de geschiedenis van het bedrijf. Daarbij zijn niet alleen het logo en de website vernieuwd maar is ook een ‘open’ kennisplatform aan de website toegevoegd waarin whitepapers en blogs over onderwerpen zoals (hybride) cloud en colocatie met de markt worden gedeeld.

Toen EvoSwitch 10 jaar geleden zijn eerste datacenter in de regio Amsterdam opende, was EvoSwitch een van de eerste bedrijven in Europa met een ‘CO2-neutraal’ colocatie  datacenter – met efficiënte koelingssystemen, het gebruik van duurzame energie, en een lage Power Usage Effectiveness (PUE) waarde ten behoeve van energiezuinigheid. De uitgebreide hoeveelheid diensten (managed services) die EvoSwitcb in de afgelopen 10 jaar heeft toegevoegd, rechtvaardigen volgen EvoSwitch CEO Eric Boonsta nu een nieuwe corporate merkidentiteit.

“Het gebruik van duurzame energiebronnen en het realiseren van een lage PUE zijn tegenwoordig minder bijzonder dan 10 jaar geleden,” zegt Eric Boonstra, CEO van EvoSwitch. “Toch lopen wij nog steeds voorop met de laagste PUE waarde in de markt – wat indrukwekkend is, zeker als het gaat om dergelijke grote datacenter faciliteiten zoals EvoSwitch in eigendom en beheer heeft. Energie-efficiëntie speelt nog steeds een grote rol in onze dagelijkse praktijk, maar de laatste jaren hebben we aanvullend belangrijke stappen gemaakt in customer fulfillment – door allerlei soorten managed services toe te voegen en enterprise-niveau diensten voor klanten te ontwikkelen.”

“Het cloud interconnectie platform EvoSwitch OpenCloud is een goed voorbeeld van toegevoegde waarde die in de afgelopen twee jaar door ons is toegevoegd,” zegt Boonstra. “Ook onze in-huis ontwikkelde modulaire datacenter bouwconcepten met energie-efficiënte features en korte implementatietijden zijn nu een integraal onderdeel van onze merkidentiteit. En niet te vergeten, de internationale aanwezigheid die EvoSwitch inmiddels heeft – met een datacenter in Manassas, Virginia, in de Verenigde Staten, welke in 2012 in ons colocatie services portfolio werd opgenomen. Al deze infrastructurele mijlpalen tezamen maken ons 10-jarig jubileum waard om gevierd te worden. Onze nieuwe corporate merkidentiteit, inclusief een vernieuwd logo en een aangepast website design, sluit nu goed aan bij het sterke corporate bedrijfsprofiel dat wij sinds 2007 hebben ontwikkeld.”

De toevoeging van een ‘Knowledge Center’ op de nieuwe website van EvoSwitch, met daarin strategische informatie die met de markt wordt gedeeld, reflecteert volgens Boonstra de stappen die EvoSwitch in 10 jaar tijd heeft gemaakt – naar een corporate merkidentiteit die niet alleen energiezuinigheid garandeert maar tevens garant staat voor het bieden van toegevoegde waarde en het aanbieden van een uitgebreid aantal managed services. Strategische informatie die via het ‘Knowledge Center’ van EvoSwitch wordt gedeeld, betreft onder andere whitepapers en blogs over onderwerpen zoals (hybride) cloud, colocatie, en duurzame IT infrastructuur.

Nieuwe merkidentiteit uitgelegd

De nieuwe merkidentiteit en website van EvoSwitch zijn ontworpen door het Nederlandse communicatiebureau Studio Piraat, met vestigingen in Den Haag en Woerden. Het bureau is gevraagd om een nieuw logo en een nieuwe website te ontwerpen die de huidige rol van EvoSwitch in de markt weerspiegelt. Daarbij gaat het onder andere om de faciliterende rol van EvoSwitch als het gaat om het inrichten van cloud ecosystemen voor klanten en een bedrijfsidentiteit die gericht is op ‘openheid’ en ‘kennisdeling.’ De complexe datacenter technologieën en de ‘value added’ services die EvoSwitch levert, moesten vertaald worden naar een helder, simpel, en tegelijkertijd sterk visueel ontwerp.

De ontwerpers van Studio Piraat hebben nieuwe iconen en letter fonts gebruikt met een ‘future forward design.’ Ook zijn er unieke illustraties en grafische elementen ontwikkeld voor de nieuwe merkidentiteit. Onderdeel daarvan is bijvoorbeeld ook een animatie met een te scrollen infographic welke in een oogopslag laat zien wat het EvoSwitch ecosysteem en de ‘value add’ die zij leveren precies inhoudt.

“In 2007 noemden wij onszelf een ‘next generation’ datacenter provider,” zegt Boonstra. “Tegenwoordig is het een marktingterm die iets te vaak in de markt wordt gebruikt, maar destijds communiceerde het wel precies hetgeen waar wij voor stonden. Wij liepen voorop in de internationale colocatie datacenter markt door als een van de eersten in Europa volledig ‘groene’ datacenter diensten aan te bieden. Wij zijn ervan overtuigd dat we ook de komende 10 jaar voorop zullen lopen in de markt, door continue gefocust te blijven op het blijven ontwikkelen en toevoegen van managed services – aansluitend bij de evoluerende hybride cloud behoeften van klanten. De nieuw geïmplementeerde merkidentiteit van EvoSwitch ter gelegenheid van ons 10-jarige bestaan is bedoeld om die doelstelling te ondersteunen.”

the Client Side is het platform dat waarde creëert voor de relaties van aangesloten zelfstandige partners op het gebied van consultancy, marketing, public affairs, recruitment en aanverwante dienstverlening specifiek voor bedrijven die actief zijn in de digitale infrastructuur sector.