• AFIBER start samenwerking met The Datacenter Group Amsterdam

10 oktober 2017

The Datacenter Group (TDCG) in Amsterdam is onlangs aangesloten op het carriernetwerk van AFIBER. Het hart van dit backbone-netwerk ligt in de regio Amsterdam en biedt toegang tot belangrijke data-knooppunten, kantoorlocaties en ICT-dienstverleners. TDCG beoogt met deze samenwerking niet alleen haar portfolio uit te breiden met betrouwbare en kwalitatief hoogwaardige netwerkdiensten, maar wil ook sneller kunnen inspelen op de technische ontwikkelingen in de netwerkmarkt.
    Veiligheid en encryptie
    Daarnaast gaan AFIBER en TDCG vanaf 2018 meer services toevoegen aan het huidige portfolio, waaronder beveiligde netwerkverbindingen met data-encryptie op optisch niveau. Deze toepassingen zijn met name interessant voor financiële instellingen, overheidsinstanties, zorginstellingen en bedrijven met hoge veiligheidseisen. Optische encryptie wordt steeds meer toegepast om bedrijfskritische netwerken en datatransport over glasvezel integraal te voorzien van extra beveiliging. “Veiligheid is één van de belangrijkste aandachtspunten van een datacenter”, zegt Siemon van den Berg, CEO van TDCG: “Net als bij AFIBER zijn continuïteit en veiligheid belangrijke thema’s binnen onze organisatie. Met AFIBER kunnen wij onze krachten bundelen en veiligheid van het hoogste niveau aan onze klanten bieden.”
    Automatisering
    AFIBER heeft naar eigen zeggen bestaande processen weten te verbeteren door te investeren in datagedreven procesoptimalisaties en gebruik te maken van real time klant- en netwerkinformatie. Automatisering van netwerk- en klantprocessen stelt AFIBER in staat om verbindingen op te leveren en te wijzigen in een fractie van de normale oplevertijd die voor vergelijkbare diensten staat. Klanten merken dat ze daarmee sneller en efficiënter kunnen werken en hun eigen werkprocessen beter worden ondersteund. Jochem de Gruyter, Managing Director van AFIBER zegt: “Waar de colocatiediensten van TDCG klanten de mogelijkheid geeft om zich te focussen op hun kernactiviteiten, zorgt AFIBER ervoor dat het benodigde datatransport tussen verschillende klantlocaties zo efficiënt mogelijk kan verlopen zowel voor lokale, regionale als internationale klanten.”
    Bandbreedte en klanten
    AFIBER levert datatransport en private connectivity op basis van hoge performance via zowel Dark Fiber als DWDM (Dense Wavelength Division Multiplexing). DWDM is een techniek die het verzenden van data over verschillende golflengten over glasvezel mogelijk maakt. Door deze techniek wordt het mogelijk om één glasvezelverbinding op te splitsen in verschillende kanalen met bandbreedtes tot 100GbE (EthernetWAVE) en 200Gbps (CarrierWAVE) per verbinding. De Gruyter: “Onze samenwerking combineert de kracht van TDCG in het opslaan, beheren en virtualiseren van grote hoeveelheden data met daarbij AFIBER’s hoge beschikbaarheid en prestaties voor connectiviteit en datatransport. Hiermee ontstaan voor klanten betere prestaties, verhoogde veiligheidsnormen en flexibel beheer van capaciteit en netwerkverbindingen.”